Austrálie je můj milovaný kontinent a s ohledem na mou profesní deformaci se snažím všude, kde zavítám, nějakou autoškolu navštívit a seznámit se s pravidly a zajímavostmi, které odlišují výcvik v dané zemi proti pravidlům, které platí v České republice. V roce 2019 jsem navštívil Západní Austrálii a v roce 2022 a 2023 Východní Austrálii. Zde máte srovnání Západní Austrálie a ČR…v další příspěvku srovnám Východní Austrálii a ČR:
V Perthu, stejně jako v celé Západní Austrálii, probíhá výcvik k získání řidičského oprávnění skupiny B (osobní automobil) podle systému Graduated Driver Training and Licensing (GDTL). Tento systém zahrnuje několik kroků:
🪪 1. Získání žákovského oprávnění (Learner’s Permit)
- Minimální věk: 16 let
- Postup:
- Vyplnění žádosti o řidičské oprávnění
- Předložení dokladů totožnosti
- Absolvování očního testu
- Složení teoretického testu z pravidel silničního provozu (30 otázek, potřeba správně odpovědět na alespoň 24)
- Úhrada poplatků za žádost, teoretický test a logbook
🚗 2. Praktický výcvik a vedení logbooku
- Požadavky:
- Odjezdit minimálně 50 hodin pod dohledem zkušeného řidiče
- Záznamy o jízdách vést v digitálním logbooku
- Doporučení:
- Absolvovat minimálně 7–10 hodin s instruktorem; méně sebevědomí žadatelé by měli zvážit až 20 hodin
⚠️ 3. Hazard Perception Test (HPT)
- Podmínky:
- Věk alespoň 16,5 let
- Držení žákovského oprávnění minimálně 6 měsíců
- Poplatky:
- První pokus: 28,40 AUD
- Opakování: 22,90 AUD
🛣️ 4. Praktická zkouška (Practical Driving Assessment – PDA)
- Obsah:
- Testování schopnosti ovládat vozidlo, dodržování pravidel a reakce na dopravní situace
- Doporučení:
- Absolvovat zkušební jízdu s instruktorem před samotnou zkouškou
🟢 5. Získání prozatímního řidičského oprávnění (Provisional Licence – P-plates)
- Po úspěšném složení PDA:
- Získání prozatímního oprávnění s určitými omezeními (např. zákaz alkoholu, omezení počtu pasažérů v noci)
- Po určité době bez přestupků možnost získat plné řidičské oprávnění
Obecně se dá říct, že australský systém je přísnější než třeba český, a to hlavně kvůli důrazu na dlouhodobý výcvik, postupné učení a prevenci rizikového chování. To ale neznamená, že všichni noví řidiči jsou hned ideální.
Proč se považuje australský systém za přísnější:
- Postupné licence (P1, P2) – noví řidiči musí projít dvěma stupni „provisional“ licence, během kterých na ně platí přísná omezení (nulová tolerance na alkohol, zákaz telefonování i hands-free, omezení rychlosti, počtu pasažérů v noci apod.).
- Dlouhý výcvik – už žák s L-plate musí odjezdit minimálně 50–120 hodin (podle státu), včetně jízdy v noci.
- Hazard Perception Test – simulace krizových situací, která učí předvídat a vyhodnocovat rizika.
- Trestné body – systém pokut a trestných bodů je přísný i pro zkušené řidiče, ale u nováčků platí nulová tolerance – i drobné přestupky mohou vést k pozastavení oprávnění.
A jsou tedy mladí Australani „dobří“ řidiči?
- Ano i ne. Systém připravuje nové řidiče celkem dobře – hlavně pokud je porovnáš např. s USA, kde je výcvik kratší a pravidla jsou mírnější.
- Ale i v Austrálii platí: mladí řidiči = vyšší riziko nehod. Statistiky ukazují, že věková skupina 17–25 let má vyšší podíl na dopravních nehodách, často kvůli nezkušenosti nebo riskování (zejména mladí muži).
- Právě proto je australský systém tak nastavený – aby ty první roky „hlídal“, dokud si nový řidič nevytvoří bezpečné návyky.
Pokračování příště…