Je nejlepší autoškola v Austrálii – 1?

Austrálie je můj milovaný kontinent a s ohledem na mou profesní deformaci se snažím všude, kde zavítám, nějakou autoškolu navštívit a seznámit se s pravidly a zajímavostmi, které odlišují výcvik v dané zemi proti pravidlům, které platí v České republice. V roce 2019 jsem navštívil Západní Austrálii a v roce 2022 a 2023 Východní Austrálii. Zde máte srovnání Západní Austrálie a ČR…v další příspěvku srovnám Východní Austrálii a ČR:

V Perthu, stejně jako v celé Západní Austrálii, probíhá výcvik k získání řidičského oprávnění skupiny B (osobní automobil) podle systému Graduated Driver Training and Licensing (GDTL). Tento systém zahrnuje několik kroků:

🪪 1. Získání žákovského oprávnění (Learner’s Permit)

  • Minimální věk: 16 let
  • Postup:
  • Vyplnění žádosti o řidičské oprávnění
  • Předložení dokladů totožnosti
  • Absolvování očního testu
  • Složení teoretického testu z pravidel silničního provozu (30 otázek, potřeba správně odpovědět na alespoň 24)
  • Úhrada poplatků za žádost, teoretický test a logbook

🚗 2. Praktický výcvik a vedení logbooku

  • Požadavky:
  • Odjezdit minimálně 50 hodin pod dohledem zkušeného řidiče
  • Záznamy o jízdách vést v digitálním logbooku
  • Doporučení:
  • Absolvovat minimálně 7–10 hodin s instruktorem; méně sebevědomí žadatelé by měli zvážit až 20 hodin

⚠️ 3. Hazard Perception Test (HPT)

  • Podmínky:
  • Věk alespoň 16,5 let
  • Držení žákovského oprávnění minimálně 6 měsíců
  • Poplatky:
  • První pokus: 28,40 AUD
  • Opakování: 22,90 AUD

🛣️ 4. Praktická zkouška (Practical Driving Assessment – PDA)

  • Obsah:
  • Testování schopnosti ovládat vozidlo, dodržování pravidel a reakce na dopravní situace
  • Doporučení:
  • Absolvovat zkušební jízdu s instruktorem před samotnou zkouškou

🟢 5. Získání prozatímního řidičského oprávnění (Provisional Licence – P-plates)

  • Po úspěšném složení PDA:
  • Získání prozatímního oprávnění s určitými omezeními (např. zákaz alkoholu, omezení počtu pasažérů v noci)
  • Po určité době bez přestupků možnost získat plné řidičské oprávnění

Obecně se dá říct, že australský systém je přísnější než třeba český, a to hlavně kvůli důrazu na dlouhodobý výcvik, postupné učení a prevenci rizikového chování. To ale neznamená, že všichni noví řidiči jsou hned ideální.

Proč se považuje australský systém za přísnější:

  1. Postupné licence (P1, P2) – noví řidiči musí projít dvěma stupni „provisional“ licence, během kterých na ně platí přísná omezení (nulová tolerance na alkohol, zákaz telefonování i hands-free, omezení rychlosti, počtu pasažérů v noci apod.).
  2. Dlouhý výcvik – už žák s L-plate musí odjezdit minimálně 50–120 hodin (podle státu), včetně jízdy v noci.
  3. Hazard Perception Test – simulace krizových situací, která učí předvídat a vyhodnocovat rizika.
  4. Trestné body – systém pokut a trestných bodů je přísný i pro zkušené řidiče, ale u nováčků platí nulová tolerance – i drobné přestupky mohou vést k pozastavení oprávnění.

A jsou tedy mladí Australani „dobří“ řidiči?

  • Ano i ne. Systém připravuje nové řidiče celkem dobře – hlavně pokud je porovnáš např. s USA, kde je výcvik kratší a pravidla jsou mírnější.
  • Ale i v Austrálii platí: mladí řidiči = vyšší riziko nehod. Statistiky ukazují, že věková skupina 17–25 let má vyšší podíl na dopravních nehodách, často kvůli nezkušenosti nebo riskování (zejména mladí muži).
  • Právě proto je australský systém tak nastavený – aby ty první roky „hlídal“, dokud si nový řidič nevytvoří bezpečné návyky.

Pokračování příště…