Nejlepší autoškola je v Kataru?

Mé dojmy z provozu v Dauhá byly…neuvěřitelně hektický, všichni jezdí velmi rychle, je problém přejít ulici, většinou mají obří auta, píšou smsky za jízdy, chodec je ohrožený druh a když čekáte na zelenou na přechodu, s chutí byste to signalizační světelné zařízení rozbili…tak je interval neskutečně dlouhý.
Když podobnou situaci zažijete v USA nebo Austrálii, připadá vám chodec jako nadčlověk, až tak slušně se k vám řidiči chovají. No a Češi? Asi jsme tak nějak uprostřed. Na druhou stranu, neviděl jsem za 3 dny ani jednu dopravní nehodu a to jsem nachodil desítky kilometrů hlavně podél rušných komunikací…
Jen pro srovnání, rychlost v obci se pohybuje mezi 60 – 100 km/h, takže zvládat takovou rychlost v této hustotě provozu předpokládá důstojné řidičské umění. Pokuty za rychlost jsou o něco málo vyšší než v české republice, podobně jako pokuty za telefonování při řízení a nepřipoutání se. Za to pokuta za alkohol ( v této zemi dost pochopitelně ) je docela drakonická…dosahuje 60 až 315 tisíc korun v přepočtu.
Překvapivě jízda bez řidičáku stojí jen 9 tisíc korun, mají 14 bodový systém a když se vybodujete, neřídíte jen 3 měsíce. Asi logicky, když místní ze svých velkých klimatizovaných mašin ani nevylézají…
Takže jak na autoškolu v Kataru?
Studoval jsem weby autoškol, informace z ministerstva dopravy a dozvěděl jsem se několik zajímavých informací. Za prvé, cena za výcvik se pohybuje mezi 3.500 ( poloviční výcvik v případě, kdy vlastníte řidičák ze země svého původu ) až po 8.500 riálů, což je v přepočtu asi 23 až 56 tisíc korun. Když porovnáme průměrnou mzdu, která je u občana Kataru asi 140 tisíc, tak se cena zdá velmi nízká. Nicméně hodinová dotace je od 20 do 40 lekcí a navíc benzín stojí asi 13 korun litr, takže porovnání není jednoduché a spravedlivé. Velká komunita dělníků s minimální mzdou 7.000 korun měsíčně a průměrnou kolem 25 tisíc korun měsíčně, vytváří největší skupinu žadatelů. Z tohoto pohledu cena už tak výhodná není, naopak je o dost vyšší než v ČR.
Výcvik v autoškole a zkoušky navíc zahrnují celou strukturu různých poplatků a neobvyklých věcí, jako například informace, že většina autoškol je vybavena zařízením pro oční test. Zkouška se skládá z testu teorie, silničního jízdního testu a parkovacího jízdního testu. Na jízdní test máte jen 2 pokusy. Ale co mě nejvíce šokovalo je, že existuje seznam profesí, které nemají nárok na získání řidičského průkazu…a těchto profesí je 126!!! Velká diskriminace! Ministerstvo dopravy vysvětluje, že jde o krok ke snížení zácpy na silnicích.                  Parádní zkušeností určitě bude lekce jízdy v písku. A ještě jedna perlička…za ženu instruktorku si výrazně připlatíte. Takže ANO…možná je pravdou, že Katarci jsou nejlepší řidiči na světě. Aspoň to o sobě říkají…